DAR GOVORA
Govor je sposobnost koja je svojstvena samo čovjeku. On se razvija zahvaljujući mnogim naslijeđenim sposobnostima, ali i učenju i iskustvu kroz različite situacije i aktivnosti kojima smo izloženi tijekom odrastanja.
U procesu govorenja sudjeluju disanje, gutanje, mišljenje, pamćenje, govorni i osjetilni organi. Zbog toga je za nesmetan razvoj govora i pravilan izgovor nužan neoštećen sluh, normalno mentalno funkcioniranje, stimulativna obiteljska i socijalna sredina, neoštećen vid, dobar fonematski sluh, dobro razvijena i koordinirana motorika cijelog tijela, pamćenje i pravilno razvijene strukture u usnoj šupljini.
Govor razvijamo od najranijih dana života kroz aktivnosti hranjenja, igranja, tjelesnog kontakta s mamom i tatom, braćom i sestrama, igračkama, puzanjem po podu, penjanjem, padanjem, slušanjem tuđeg govora, zapažanjem zvukova i šumova iz okoline, slušanjem glazbe, priča, pjesmica i brojalica. Dijete najprije počinje gukati i brbljati, te nakon toga stvarati riječi i rečenice. Prije nego što izgovori prve riječi dijete će pokazujući rukom na bočicu, najdražu igračku, odbijajući kašicu guranjem tanjura početi razumijevati tuđi govor.
U prvim godinama života veliku ulogu u učenju i stjecanju govora imaju roditelji i najbliži ukućani. Važni su pritom osjećaji ljubavi, zaštite i nježnosti koje upućuju djetetu čineći ga sigurnim, samopouzdanim i hrabrim da se uputi u daljnje aktivnosti bitne za učenje i stjecanje govora.
Djeca uglavnom nauče govoriti bez poteškoća, spontano kroz svakodnevne aktivnosti, slušajući, zapažajući i učeći u konkretnim situacijama. No postoji određen broj djece koja imaju poteškoća u razvoju govora, te im treba pomoć stručnjaka logopeda.
Najčešći poremećaji izgovora:
Lambdacizam: poremećaj izgovora glasova L i Lj
Rotacizam: poremećaj izgovora glasa R.
Sigmatizam: poremećaj izgovora glasova S, Z, C, Š, Ž, Č, Ć, Đ, DŽ.
Govorom izražavamo svoje potrebe, želje, osjećaje, interese i mišljenja.
Mali savjeti
• slušajte svoje dijete i posvetite punu pažnju njegovom govoru
• budite dobar govorni model i uvijek govorite pravilno ( ne tepajte! )
• vodite računa o načinu na koji se obraćate djetetu (duljina, tema, sadržaj, izbor riječi, prozodija) s obzirom na razinu kooperabilnosti djeteta
• podržavajte ga u verbalnom izražavanju i hvalite ga pri tome
• ne govorite umjesto njega kada nešto želi
• ne upadajte djetetu u riječ i ne prekidajte ga
• ne ispravljajte ga dok govori
• ne rugajte mu se i ne smijte ako pogriješi
• pronađite i dopustite mu aktivnosti u kojima će biti uspješan
• pratite njegovo ponašanje pri govorenju
• odviknite dijete sisanja palca
• pjevajte svom djetetu i pjevajte zajedno
• učite ga napamet pjesmice i recitirajte ih u ritmu
• što više razgovarajte s djetetom, pričajte priče, objašnjavajte
• uključite ga u svoje svakodnevne aktivnosti
Logopedinja, Vida Cik
